4 Stoppen met roken tips

 

Roken wordt steeds minder populair. Je mag ook op steeds minder plekken een sigaret opsteken. Daarnaast worden sigaretten nog steeds duurder. Voor een roker dus alle reden om te stoppen met roken. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel lees je 4 stoppen met roken tips.

Zorg dat je gemotiveerd begint met stoppen

Motivatie is veruit het belangrijkste ingrediënt om een stoppen met roken poging succesvol te laten zijn. Zonder motivatie lukt het niet. Wellicht dat je even kunt stoppen maar je zult zo weer beginnen met roken.

Motivatie kun je op verschillende manieren krijgen. De eerste manier is om eens op internet te ‘googlen’ naar de effecten van jarenlang roken. De meest afschuwelijke plaatjes komen voorbij.

Verder kun je ook eens  gaan praten met de huisarts of vrienden/bekenden die mensen hebben verloren aan kanker. Het is uiterst confronterend om te horen wat roken met je lichaam kan doen. Een vreselijke ziekte krijgen en hieraan overlijden is wel het laatste wat je wilt.

Motivatie kun je ook halen uit simpele rekensommetjes. Reken eens uit wat het jouw gaat opleveren als je geen peuken meer hoeft te kopen.

Stop op de cold turkey manier

Kies een datum vanaf je niet meer wilt roken. Zorg dat je vanaf die datum helemaal niet meer rookt. Ook geen hijsje of een halve sigaret; gewoon helemaal niet meer roken. Dit blijkt het meest effectief te zijn als je wilt stoppen.

Gebruik hulpmiddelen

Sommige mensen vinden het fijn om hulpmiddelen te gebruiken bij het stoppen. Vaak werkt dit prima. Al is het alleen al om het psychologische effect die van dergelijke middelen uitgaat. Goede voorbeelden zijn placebo afslankpillen waarmee mensen kilo’s kwijtraken!

Stoppen met roken hulpmiddelen zijn nicotinepleisters, e-sigaretten, champix, zyban, nicotinekauwgom en ga zo maar door.

Vooral medicatie zoals Champix is vaak pas aan de orde als je al van alles hebt geprobeerd.

Doe aan scenarioanalyse

 

Hoe je het ook bedenkt, er komen situaties waarin je in de verleiding gaat komen om weer te roken. Het helpt enorm om vooraf te bedenken wat je in een dergelijk geval gaat doen!

Heb je een feestje bedenk dan wat je doet als de drang naar een sigaret groot wordt. Vaak werkt het goed om alternatieven beschikbaar te hebben. Denk aan een e-sigaret of stukje kauwgom. Of zoek op de moeilijke momenten contact met een vriend of vriendin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *